Sjöräddningssällskapet RS Simpevarp

Vasagatan, Figeholm, Sweden
Nonprofit Organization

Description

Beredda att rycka ut för att rädda liv - dygnet runt, året runt - för din säkerhet till sjöss. Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss.
Om du är i sjönöd, ring alltid 112!
Förebyggande utryckning, ring 0200-29 00 90

RECENT FACEBOOK POSTS

facebook.com

Strax innan klockan 17 på lördagskvällen gick larmet gällande en träskuta som befann sig i stora svårigheter norr om Kråkelund. Rescue Burre avgick kort därefter med fyra personer ombord och gick mot haveristen. Till platsen larmades även Rescue Tjustbanken från Loftahammar, Lotsbåt 748 från Oskarshamn samt sjöräddningshelikoptrarna från Visby och Ronneby. Lifeguard 007 från Visby var först på plats och Rescue Burre kom fram kort därpå. Ombord på haveristen fanns 4 personer. Vi kunde snabb få över en bogsertross och påbörjade bogsering till Västervik, Rescue Tjustbanken assisterades under bogseringen och övriga enheter kunde lämna och återgå. Vi anlände till Västervik och kunde förtöja haveristen 21:10. I skrivande stund har Burre lämnat Västervik och har drygt en timme till innan vi är hemma i Figeholm.

Stötta våra frivilliga sjöräddare på #GivingTuesdaySweden Som en motreaktion till Black Friday och de shoppinginvensiva helgerna kring jul, finns Giving Tuesday, en dag då vi ger till organisationer som gör samhället bättre. En gåva till Sjöräddningssällskapet bidrar till att vi kan utrusta våra räddningsbåtar och utbilda våra sjöräddare att finnas beredda att rycka ut i alla väder varje dag, året om. Swisha en gåva till 900 5000 eller skänk via vår hemsida: https://www.sjoraddning.se/stod-oss Uppmuntra dina vänner att göra detsamma. Dela det här inlägget! #GivingTuesday #Sjöräddningssällskapet #heltfrivilligt #rssimpevarp

Just nu pågår av spolning av Rescue Burre. Mobillyft sponsrar oss med lyftet, Oskarshamns Sjöfartsförening för vatten och ström och Boatwash står för tvättningen. Tack för att ni finns och ställer upp med era resurser!

facebook.com

Glädjande information: Eftersökt seglare anträffad vid liv. Väl genomförd räddning från alla inblandade enheter.

På lördagen 7/10 klockan 14:37 larmade SOS via JRCC (flyg- och sjöräddningscentralen) en prio 1 ambulanstransport gällande en fallolycka på Marsö. Vi beslutade att möta upp ambulansen vid Kråkelund. Lämnade kaj 14:58 och 17 minuter senare tog vi ombord ambulanspersonal för vidare transport med oss till Marsö. Patienten med befarad rygg/nackskada, efter ett fyra meters fall, stabiliserades och fördes tillbaka till väntande ambulans i Kråkelund för vidare transport till Västerviks sjukhus. Mycket gott samarbete med SOS Alarm, ambulans och personer vid olycksplatsen gjorde insatsen snabb och effektiv. Åter station 16:35

Ett flertal personer uppmärksammade ett flertal flygplan på låg höjd i skärgården utanför Oskarshamn/Figeholm under fredagen den 6/10. Det var FFK (frivilliga flygkåren) som hade övning. Ett av delmomenten var SAR (Search and rescue) efter personer i sjönöd. RS Simpevarp var tillfrågade att delta i form av markörer/observatörer. Självklart ser vi det som en viktig del med samarbete med andra organisationer där vi gemensamt kan hjälpa personer i nöd. Piloterna i FFK spanar bland annat efter skogsbränder, söker försvunna personer och kontrollerar ledningsnät. I övningen befann sig personal från RS Simpevarp "nödställda" på en ö i skärgården utanför Figeholm. Piloterna hade fått ett sökområde och startade från Oskarshamns flygplats. Vädret och sikten var mycket god. Ostlig vind 2 m/s och solsken. Efter en överflygning vid översikten av området vände flygplanet åter. Det tog inte så många minuter innan den nödställde hittades och fotograferades med utrustning från luften. Position och bilder skickades i realtid till ledningscentralen och en fingerad räddning kunde förberedas. En mycket bra och viktig övning och vi ser med glädje fram emot mer samarbete i framtiden med FFK.

facebook.com

Uppdaterad med flera bilder 20170924 Strax före klockan 5 på lördagsmorgonen gick larmet gällande ett 80 meter långt bulkfartyg som gått på grund söder om Oskarshamn. Rescue Burre med tre mans besättning lämnade klockan 5:05 bryggan i Figeholm och gick mot haveristen. När Burre närmande sig platsen fick vi order från flyg och sjöräddningscentralen att gå till Oskarshamn och hämta upp polisen och transportera ut de till haveristen. Under morgonen och fram till lunchtid bistod vi polisen och kustbevakningen med bland annat transport till och från haveristen. Samt att vi sökte runt fartyget efter eventuella oljeutsläpp. Strax efter klockan 12 förtöjde vi i Figeholm och kunde återställa båten för nya uppdrag. Vi tackar polisen, kustbevakningen och sjöfartsverket för ett gott samarbete. Via länken nedan kan ni lyssna på en intervju som P4 Kalmar genomförde med Rescue Burres befälhavare. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6784268

Besök gärna www.sjoraddning.se, där kan du anmäla dig till att bli frivillig sjöräddare!

Under pågående Blåkulla Swimrun gick larmet gällande en kvinna som ramlat och slagit sig på en klippa. Rescuerunner Viggen samt Rescue 8-15 avgick, och tillsammans med funktionärer fick vi ut ambulanspersonal till ön där kvinnan ramlat.

facebook.com

Vi finns på plats vid årets Blåkulla swimrun. Start 12:00 från Corallen #blåkullaswimrun #attraktivaoskarshamn #sjöräddningssällskapet #rssimpevarp #heltfrivilligt

PICTURES BY OTHER USERS ON INSTAGRAM

I onsdagskväll fick Rescue Burre nya SAR dekaler uppsatta. SAR Search and Rescue, (eftersökning och räddning), är den internationellt använda termen för eftersökning och räddning av personer i fara på bland annat havet. #sjöräddningssällskapet #rssimpevarp #heltfrivilligt #searchandrescue

@, instagram.com

Går något sönder är det oftast vi frivilliga som ser till att det lagas! Delarna kommer från centralt håll men arbetet är ideellt. 👍 Idag är overallen på för demontage av turbo på 8-15. Förhoppningsvis kommer ny turbo imorgon fredag så vi kan få dit den å provköra på lördag innan hamnens dag på söndag. #rssimpevarp #ssrs #sjöräddningssällskapet #viärfrivilliga #figeholm #oskarshamn

@, instagram.com

Våren i antågande! Nu hoppas vi på en bra båtsäsong med många soltimmar! #aspequist #ssrs #sjöräddning #sjöräddningssällskapet #figeholm #oskarshamn @attraktivaoskarshamn @oskarshamns_kommun

Våren i antågande! Nu hoppas vi på en bra båtsäsong med många soltimmar!

@, instagram.com

Under torsdagskvällen var vi inbjudna till KBV 305 från Västervik. Efter en kopp kaffe samt en rundvandring ombord hade vi en gemensam övning utanför Figeholm. Vi övade bl.a. på bordning och bogsering. Efter avslutad övning blev jourhavande skeppare ombord på Rescue Ivan Holmberg uppringd av sjöräddningscentralen gällande en 26 fots segelbåt med tre man ombord som gått på grund utanför Vinö. Vi gick mot haveristen med Rescue Ivan Holmberg, Rescue Kristina Oshin och KBV 305. I höjd med Yttre Gudingen blev vi uppropade av Sweden Rescue på VHFen där de meddelade att haveristen kommit av grund och att dom klarade sig själva. Vi vände hemåt till Figeholm och återställde båtarna. Ett stort tack till Kustbevakningen och besättningen på KBV 305. #sjöräddningssällskapet #rqivanholmberg #rssimpevarp #kustbevakningen #kbv305