Älvboda Friskola

Gävlevägen 58, Skutskär, Sweden
School

Description

En sida för elever, föräldrar och personal på Älvboda Friskola Våra inspirerande lärare har höga och positiva förväntningar på dig som elev. För oss är goda relationer och ett gott samarbete viktigt. Tillsammans skapar vi en trygg och utmanande skola.  Med modern teknik  leder vi skolutvecklingen för nutidens och framtidens behov. Här på Älvboda Friskola får alla lyckas.

CONTACT

RECENT FACEBOOK POSTS

facebook.com

20170511 rektorsbrevet vecka 20 Hej! Nu hänger den åter på plats. Älvboda Friskolas regnbågsflagga pryder åter sin plats i vår matsal. Flaggan som påminner oss om att vi alla är människor, av kött och blod, med lika värde, oavsett ursprung, kön, sexuell läggning och ålder. Jag har under veckan pratat med många elever om regnbågsflaggan som tycker att den ska ha en självklar plats i skolan år 2017. Det finns hopp om mänskligheten när jag hör detta. På måndag får vi besök av Sandra - Ann, Ananya, Samruddhi, Aastha, Shrusti , Aarushi och Mrs Swapna från Vikhe Patil Memorial School i Pune Indien. Våra indiska vänner kommer att bo hemma hos några av våra elever i årskurs 7 och 8. De återvänder till Pune den 25 maj. När höstmörkret börjar tätna åker sedan ett gäng elever och lärare från Älvboda Friskola till Pune. På onsdag är det friluftsdag då vi ska genomföra ”egna rekordens dag”. Friidrott och fotboll står på programmet. Årskurs 4 – 9 tar med sig egen matsäck denna dag. På onsdag kväll är ni varmt välkomna till föreläsningen ”Cannabis – fakta och myter” Med: Pelle Olsson, författare och journalist Klockan 18.00 i Rotskärsskolans aula Cannabis (hasch och marijuana) är den vanligaste illegala drogen i Sverige och i hela världen. Det är också den drog som det finns mest missförstånd kring. Författaren och journalisten Pelle Olsson reder ut begreppen om hur man upptäcker ett missbruk och varför det är särskild skadligt för unga människor att röka cannabis. Initiativtagare till mötet är Conny Rehn och föreläsningen finansieras privat med insamlade pengar. I samarbete med Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle, RNS. Jag vill påminna om Älvboda Friskola s vårmarknad den 29 maj klockan 17.00 – 19.00. Välkomna! Lev väl! Rektor Johan

Timeline Photos

Teamwork!

facebook.com

20170504 rektorsbrevet vecka 19 Hej! I mitt förra veckobrev berättade jag om de flaggor som vajar i vår matsal och saknaden av vår regnbågsflagga. Tyvärr har vi inte fått den tillbaka. Vi däremot införskaffat en ny som snart ska pryda sin plats. Kommande vecka, på tisdag, kommer Erika Wennerström och besöker och berättar sin historia för våra fyror, sexor, nior samt för personalen. På onsdag förmiddag bjuder vi eleverna på en riktigt spännande genresafari. Våra hus Novellen, Romanen och Lyriken kommer att koka av berättelser. Läsårets sista nationella prov för årskurs nio skrivs på onsdag och fredag. Då är det matematik som gäller. De två kommande veckorna är enda ”hela” veckor som vi har kvar på terminen. Därefter är veckorna sönderstyckade av helgdagar och klämdagar. Vi går i väntans tider. Vi väntar snart besök av elever och lärare från vår indiska vänskola Vikhe Patil Memorial School i Pune. Exakt datum för deras ankomst är i skrivande stund ej fastställt. Någon gång kring den 15 maj är det mest troliga. Våra skolpoliser åker till Stockholm och Gröna Lund måndag den 12 juni. En inbjudan till årets sommarskola ligger nu på Schoolsoft. Hör av dig till din mentor om du är intresserad av att delta. Lev väl! Rektor Johan

20170427 rektorsbrevet vecka 18 Hej! I vår matsal hänger 6 flaggor som ska symbolisera Älvboda Friskolas verksamhet. Den svenska vårt lands flagga. Den samiska, vår urbefolknings flagga, som genom århundradena blivit utsatta för ett skoningslöst förtryck från kyrka och stat. Den tyska och den polska. För våra resor ut i Europa. Där vi på plats får se de mörka sidorna av mänsklighetens historia och även få uppleva strapatser och vänskap. Den indiska flaggan för vårt utbyte med Vikhe Patil Memorial School i Pune i Indien. EU – flaggan eftersom vi är en del av den europeiska gemenskapen. I tisdags fick ännu en ny flagga, regnbågsflaggan, som ska visa att vi bejakar våra olikheter. Att vi alla har samma rättigheter oavsett kön, ursprung och sexuell läggning. Idag upptäckte vi att någon har tagit vår regnbågsflagga. Vi, både elever och vuxna, saknar vår flagga. Det var många elever som blev mycket upprörda och gav sig ut på skolgården för att leta efter flaggan. Vi hoppas att vi får tillbaka den och att den som tagit flaggan gjort det för att hen tycker att den är fin och vill ha den på väggen hemma. I sommar kommer vi att anordna sommarskola för de elever som behöver studera mer och som riskerar att inte få godkända betyg. Sommarskolan är uppdelad på två veckor, vecka 26 (26-30 juni) samt vecka 32 (7 – 11 augusti). Meddela ditt barns mentor om du/ni vill att ert barn studerar extra under sommaren. En ansökningsblankett kommer även att finnas på Schoolsoft. På måndag är vi lediga eftersom det är första maj. På tisdag har niorna nationellt prov i So. På onsdag har sexorna nationellt prov i engelska. På torsdag nationellt prov för niorna i So. På fredag nationellt prov för sexorna i engelska. Elevrådet 7 – 9 sammanträder. Elevrådet 1 – 5 har idag beslutat att vi ska ha en djurens dag fredag den 9 juni klockan 13.00. Då är alla husdjur varmt välkomna till skolans baksida för att visa upp sig. Lev väl! Rektor Johan

20170421 rektorsbrevet vecka 17 Hej! Nu är det full fart i fågelskogen. Det sjungs, vänslas och byggs för allt vad tygen håller. Vår bygd är invaderad av bergfinkar som varit tvingade att ta en paus, eftersom nordanvinden varit allt för svår. De väntar bara på att vinden ska vända till syd så tar de till vingarna och drar norrut. Våra nior med föräldrar har nu återvänt från en mycket spännande och lärorik resa till Berlin och Krakow, med två halvdagarsstopp i Warszawa och Prag. Vi åker ut i Europa med ungdomar och återvänder efter tio dagar med unga vuxna. Vilken fantastisk känsla det är att få uppleva denna förvandling. I år var det sextonde resan. Närmare tusen elever, föräldrar, mor - och farföräldrar och personal har deltagit i resorna under åren. I en värld där historien medvetet skrivs om för att passa olika politiska ideologier och populistiska strömningar, är det av allra största vikt, att berätta för det uppväxande släktet om de fasor mänskligheten utsatts för och varför de överhuvudtaget kunde inträffa. Kommande vecka har årskurs nio nationella prov i engelska på tisdag och torsdag. Elevrådet 1 – 5 har möte på torsdag morgon klockan 8.00 i matsalen. Jag påminner om Älvboda Friskolas vårmarknad måndag den 29 maj. ”Those who do not remember the past are condemned to repeat it.” George Santayana Lev väl! Rektor Johan

facebook.com

20170417 Erik Deborgs resedagbok dag 10. Dag 10, Onsdag - Tyskland - Danmark - Sverige Denna dag bestod helt av hemresa. Från Hamburg till Flensburg och sedan ett byte till innan vi var framme i Köpenhamn. I Köpenhamn åt vi lunch och sedan tog vi SJ tåget till Stockholm. I Stockholm bytte vi tåg och åkte vidare mot Uppsala och i Uppsala bytte vi till upptåget. Kl 00:07 var tåget framme i skutskär och resan var slut. En riktigt rolig resa med mycket skratt och bra stämning. Tack till er alla!

Timeline Photos

Jakten på ägget på fritids 🐣

facebook.com

Dagbok Polen/Tyskland 2017 av Erik Deborg 9 beta Dag 1, måndag - Sverige - Danmark - Tyskland 05:45. Alla 55 personer som skulle med stod inne på Gävle central och väntade på tåget som skulle gå mot Stockholm kl 06:11. Därefter gick tåget från Stockholm kl 08:21 mot Köpenhamn. I Köpenhamn stannade vi i ca en timme och köpte mat och fika och vi samlades sedan för näst avfärd Kl 13:40 gick tåget från Köpenhamn till en hamn och vi åkte sedan upp med tåget på ett fartyg och åkte över havet till Hamburg. I Hamburg hann vi bara byta tåg och 20:36 gick tåget från Hamburg till Berlin. Kl 22:25 kom vi fram till Berlin med tåget och tio minuter senare gick ett nytt tåg en mycket kort bit för att komma till stan och Pegasus Hostel där vi sedan sov första natten. Dag 2, tisdag - Tyskland Kvart i nio började frukosten och efter den gick vi på en guidad tur runt om i Berlin. Vi pratade en hel del om Berlinmuren, om varför den sattes upp och om hur den användes och liknande. Vi fick reda på många intressanta saker och vi besökte en så kallad spökstation vilket innebär att det var en tunnelbanestation som användes av västtyskarna och som låg under Östberlin. Ingen passagerare fick gå av eller kliva på tåget där utan det fanns bara soldater på perrongerna. På eftermiddagen fick vi en hel del fritid och vi åt sedan middag på hotellet. Efter det gick några till sina rum och andra gick ut. Dag 3, onsdag - Tyskland Idag var vi på ännu en intressant rundvandring i huvudstaden. Bland annat besökte vi några bakgator där judar bodde i Berlin och vi tittade även på en av Berlins största kyrkor. Vi hade fri tid från lunchen och framåt så lite mindre ån hälften åkte och kolla på Tysklands näst bästa liga i fotboll. Trycket var magiskt och fotbollen är en helt Anna grej här än hemma, det är verkligen stor skillnad. Middag fixades på egen hand denna dag och efter det hade vi ännu mer fritid. Dag 4, torsdag - Tyskland Idag var det frukost kl sju och därefter besökte hela gruppen koncentrationslägret Sachsenhausen ca fyra mil norr om Berlin. Det var många blandade känslor som uppstod hos oss alla. Det var verkligen hemskt hur man behandlade folk. Sachsenhausen var från början, till skillnad från tillexempel Auschwitz-Birkenau, inget förintelseläger mot speciella folkgrupper som nazisterna såg mindre värda utan ett arbetsläget för vanliga fångar. Exempel på brott som lett till plikt i Sachsenhausen kunde varit våldtäkt, grövre rån eller politiskt motstånd. Att sätta dit brottslingar var det ju ingen i världen som hade någonting emot vilket jag tror gjorde att folket fick mer tillit till nazisterna. Resten av dagen hade vi fri tid och middag serverades på Pegasus. Dag 5, fredag - Tyskland - Polen Idag var tidigaste morgonen på resan (hittills iallafall). Halv sex stod larmet och 06:00 skulle alla vara färdiga men packade väskor inne i entrén. Kort därefter började vi gå mot den närmaste tågstationen Ostbaunhof. Där startade vår resa mot Warszawa. I Warszawa stannade vi i några timmar för att äta och en del av gruppen åkte till gamla stan och tittade. Därefter började en två och en halv timmes tågresa mot Krakow där vi blev hämtade med buss av våran guide här i Polen och vi körde sedan till hotellet. Hotellet hette System Hotel Krakow och det var ett trevligt hotell med bra frukost. Middag fixades själv. Dag 6, Lördag - Polen Idag ägnade vi förmiddagen åt saltgruvan i Wieliczka. 130 m ned under backen som djupast och med små trånga gångar i underjorden. Det var en massa skulpturer och fyra kapell. Det var en mäktig upplevelse även om en del tyckte att det var lite läskigt. Det var iallafall mycket intressant. På eftermiddagen hade vi fritid och middag serverades sju på hotellet. Dag 7, Söndag - Polen Fram till tidig eftermiddag var vi på Auschwitz och Birkenau. Det var helt sjukt. Det var en oerhört jobbig men lärorik stund. Att se montrar med hår, kastruller och väskor som var kvar från fångarna, är en obeskrivlig känsla. Att se en liten sko från ett oskyldigt barn som tillfångatagits av nazisterna. Det var alltså helt oskyldiga människor som praktiskt taget slaktats på grund av ursprung. Det går verkligen inte att beskriva med ord. Att läsa i skolböcker om världens största massmord är en sak, men att stå på platsen där det hänt är något helt annat. Våran plikt är nu att sprida detta vidare och att se till att det inte händer igen. Dag 8, Måndag - Polen - Tjeckien Idag hade vi fri tid hela dagen fram till kl sex. Vissa åkte till stan, en del till köpcentret och några stannade kvar på hotellet. Kvart i sex stod vi med alla väskor färdigpackade i entrén på hotellet i Krakow och åkte våran buss in till stan och den judiska restaurangen Ariel. Där fick vi mycket god judisk mat och lyssnade på klezmer musik. Därefter åkte vi med bussen till tågstationen där vi sedan tog nattåget mot Tjeckien och Prag. De allra flesta sov sex i varje hytt och värst resande fortsatte. Dag 9, Tisdag - Tjeckien - Tyskland Vi vaknade på tåget och det mesta man hörde var hur gärna folk ville duscha. Frukost serverades på ett hotell i Prag och därefter delade vi in oss i två grupper för att få en guidad tur runt om i staden. En mycket fin stad med många gammal hus och torn. Vid lunchtid tog vi tåget mot Hamburg och hemresan hade börjat. Väl i Hamburg tjockare vi in på hostel Generator och sedan åkte de flesta och åt men det var ingen gemensam måltid. Efter det gick alla in på sina rum och somnade inför en kommande dag av hemfärd.

20170330 rektorsbrevet vecka 14 Hej! På måndag, i den arla morgonstunden, ger vi oss, 55 niondeklassare, föräldrar och personal, ut på årets europaäventyr. Vårt första stopp blir i Berlin och sedan hinner vi med Warszawa, Krakow, Prag och Hamburg. Vi ska försöka få till en resedagbok som vi publicerar här på vår Facebooksida. Kommande vecka, på måndag och onsdag, är det nationella prov i matematik för årskurs 6. Vecka 15 är det påsklov och tisdag den 18 april gör vi sedan sista rycket fram till sommarlovet. På vår hemsida www.alvboda.se går att läsa om de stipendier som våra elever kan söka. Gå in och läs och sök dem. ”Min pappa är utlänning. Min mamma är utlänning. Ia och jag är också utlänningar just nu fastän vi är svenska. För just nu är vi i Danmark. Ha ha! Det hade du inte tänkt på va? Att svenskar också är utlänningar så fort dom är i utlandet!” Siv Widerberg Lev väl! Rektor Johan

20170323 rektorsbrevet vecka 13 Hej! Femmorna är nu tillbaka efter sin fjällresa. Det var ett glatt gäng som anlände med chartrad buss i eftermiddags. De har haft fyra underbara dagar och eleverna har varit fantastiska. Om en dryg vecka är det dags för våra nior att äntra tåget på Gävle C för den årliga resan till Tyskland och Polen. Vi har nu haft några soliga dagar och det sägs blir fler under helgen. Bofinken har anlänt till vår bygd. Det är hanarna som kommer först, flera dagar före honorna. Bofinken är jämte lövsångaren (som kommer först vid lövsprickningen) Sveriges vanligaste fågel. Bofinken är en fantastik sångare som fyller skogar och lundar med sin muntra melodi. En sång som är lätt att känna igen. Enligt Sveriges genom tiderna främste ornitolog Erik Rosenberg så låter sången ungefär som ”si-si-si-si-si-ja-ja-ja-ja-ja ä bolschevik”. Så ge er ut och lyssna. På torsdag klockan 8.00 sammanträder elevrådet 1-5 i matsalen. ”När Ann-Kristin och jag går hem från skolan, så följer jag Ann-Kristin hem. Sen följer Ann-Kristin mej hem till mej och jag följer henne tillbaks. Sen följer hon mej och jag följer henne. Sen skiljs vi precis mittemellan (för att vi fryser så) och går var och en till sitt. Vet du vad jag gör när jag kommer hem? Ringer till Ann-Kristin!” Ingrid Sjöstrand Lev väl! Rektor Johan

facebook.com

Hej! Grågässen har börjat att patrullera över Överboda ängar och blåmesen i holken har hittat sin fru och saluterar den allt ljusare morgonen. Vintern drar sig tillbaka till de nordliga skuggplatserna medan våren visar en allt kaxigare attityd. Kommande vecka beger sig våra femteklassare till fjälls för att träffa samer och träna skidåkning. De är tillbaka på torsdag kväll. Vi önskar er en spännande, rolig och lärorik resa. Varje termin delar vi ut 2 blyertspennor och ett sudd till varje elev. Om eleverna behöver ytterligare pennor går det bra att köpa dem hos ”Lullan” för en krona stycket. För kanske tio år sedan var några elever från Älvboda Friskola och hälsade på åldringar på Vallongården i Gävle. Det var ”alla hjärtans dag”. Eleverna samtalade med de gamla. De gamla berättade för våra elever om hur det var när de var unga och kära. Samtalen var hjärtliga och fyllda av glädje. Våra elever delade också ut ”alla hjärtans dag -kort”. Det hade varit ett mycket uppskattat besök, både för våra elever och för de gamla på Vallongården. Gabriella, som då var lärare på Älvboda Friskola och var med eleverna på Vallongården, träffade för några veckor sedan en kvinna som, vid tiden för elevernas besök, hade varit föreståndare för Vallongården. Hon kände igen Gabriella och berättade för henne om hur uppskattat det hade varit att få besök av eleverna av våra elever och att de gamla under lång tid pratat om hur roligt det hade varit att få möta ungdomarna. Det händer spännande saker när generationer får mötas. Till nästa års ”alla hjärtans dag” ska vi nog återigen ta upp tråden till dessa generationsmöten. Vi genomför varje år en arbetsmiljöenkät med våra elever där de får svara på frågor kring den psykosociala arbetsmiljön. Det eleverna genomgående tycker är bra med Älvboda Friskola är förhållandet mellan elever och vuxna på skolan och hur vi bemöter nya elever. Vi har beslutat att flytta vårmarknaden från tisdag den 30 maj till måndag den 29 maj. Detta beroende av att ”Vårruset” genomförs den 30:e och det är många som kommer att delta där. ”Smält min is, låt min snö gå i tö”, suckade vintern till våren. ”Kanhända, kanhända om solen vill, vi vänta väl ännu en månad till, så kanske det sker”, sjöng våren. Gustaf Fröding Lev väl! Rektor Johan

20170310 rektorsbrevet vecka 11 Hej! Vårens första trana har landat vid Hornborgarsjön och snön som föll i onsdags för en ojämn kamp mot den allt starkare vårsolen. Nu börjar vårterminens stora utmaning; de nationella proven i årskurs 3, 6 och 9. På onsdag och fredag kommande vecka är det prov i svenska för niorna. Måndag och tisdag håller vi utvecklingssamtalsdagar för årskurs 4 – 9. Eleverna i dessa årskurser har då skolarbete som de utför hemma eller här på skolan. De flesta elever har valt att arbeta hemma men en hel del utför arbetet på skolan mellan klockan 8.00 – 12.00. På torsdag morgon klockan 8.00 sammanträder elevrådet 1 – 5. Klockan 18.00 samma dag är det informationsmöte i matsalen för årets Polenresenärer. En tanke på kvinnodagen (8 mars) av Alf Henriksson ”Den som inte kan bädda sin säng och laga sin mat utan måste ha bistånd med allt av sin sammanboende bör icke betrakta sig såsom en sann demokrat och skall aldrig tala om frihet och oberoende.” Lev väl! Rektor Johan